عمومی

عمومی

ارائه مطالب علمی و به روز دنیا و جهان
عمومی

عمومی

ارائه مطالب علمی و به روز دنیا و جهان

پیچ کالسکه ای یا حمال یا Carriage bolt

پیچهای مرحله ای (Step Bolt)

این پیچ شباهت زیادی به پیچهای کالسکه ای دارد و برای اتصال چوب به چوب یا چوب به فلز استفاده میشود، اما کلگی گرد آنها ارتفاع کمتری دارد و پهن تر است تا توزیع نیرو در مساحت بیشتری انجام شود و آسیب کمتری به سطح پیچ وارد نماید، لذا برای پیچهای نرم بکار گرفته میشود.

 

پیچ مرحله ای یا Step Bolt

 

پیچ  الوار یا Timber Bolt

پیچ الوار یا پیچ نوک مته فولادی برای الوارهای بلند استفاده میشود و برای جلوگیری از چرخش آن روی نشیمنگاهش برجستگیهایی بنام Nub قرار دارد که درون چوب فرو میرود.

 

پیچ الوار یا Timber Bolt

 

پیچ شانه ای (Shoulder Bolt یا Shoulder Screw)

پیچهای شانه ای به دو صورت Screw و Bolt تولید میشوند و در فارسی به پیچ و پین شهرت دارند.

 

کاربرد اصلی این پیچ در طراحی مکانیزمهای حرکتی مشابه بازو است، بدین صورت که Shoulder Screw در یکی از قطعات پیچ میشود و قطعه ی دیگر با ناحیه ی بدون رزوه درگیر است تا آزادانه نسبت به آن دوران نماید و حتی در مواردی هر دو قطعه با ناحیه ی بدون رزوه درگیرهستند و میچرخند و ناحیه ی رزوه شده ی Shoulder Bolt در بیرون آنها قرار گرفته و توسط مهره بسته میشود.

 

پیچ شانه ای یا Shoulder Bolt

 

پیچ ساختمانی یا سازه (Structural Bolt یا Structural Screw)

پیچهای سازه ای طول چندان بلندی ندارند و همانطور که از نامشان مشخص است برای اتصال قطعات فلزی استفاده میشوند.

 

این پیچها معمولا زیر فشار سنگین تنشهای کششی و برشی قرار دارند و برای ایجاد اتصالی محکم از کلگی Hex استفاده میکنند، همچنین جنس آنها برای سازه هایی که شرایط سختی ندارند فولاد کربنی ساده و برای محیطهای نامساعد از فولاد آلیاژی با ترکیب مس، نیکل و کروم است.

 

پیچهای سازی یا Structural Screws

 

پیچهای Structural برای پیشگیری از سایش قطعات و افزایش احتمال زنگ زدگی و … نیازمند واشر هستند.

 

یادآوری میشود که انواع پیچ سازه ای در دو نوع Screw و Bolt عرضه میشوند.

 

پیچهای ساختمانی یا Structural

 

پیچ بتن (J Bolt)

پیچ MDF شبیه حرف J است و یک بخش خمیده شبیه Hook یا قلاب دارد که برای اتصال قطعات مختلف به بتن یا سوار کردن تیر آهن استفاده میشود.

 

معمولا ناحیه ی خمیده درون سیمان خیس قرار داده میشود تا با خشک شدن آن روی دیوار محکن شود و ناحیه ی رزوه شده در بیرون دیوار برای اتصال قطعات استفاده میشود.

 

پیچ J برای بتن

 

پیچ لنگر (Anchor Bolt)

این پیچها نیز مشابه پیچ J برای اتصال قطعات یا سازه های مختلف به بتن استفاده میشود و استحکام بالایی در برش و کشش دارند، همچنین از فولادهای مختلفی برای ساخت آنها استفاده میشود که اغلب آلیاژی و ضدخوردگی هستند.

 

پیچهای Anchor شامل چهار گروه مختلف هستند که در ادامه بررسی شده اند.

 

پیچ لنگر L

شبیه حرف L است و در اتصال پایه چراغ های خیابانی، پایه های استندهای تبلیغاتی فلزی و بیلبورد، چراغ راهنمایی و رانندگی، ساخت زیر بنا و … استفاده میشود.

 

پیچ لنگر از نوع L یا L Bolt برای پروژه های عمرانی

 

دو سویه با صفحه  (Double End Rods with Plate Bolt)

این پیچ دو سویه است که به یکی از طرفین واشر اضافه شده و برای ستون سازی، تابلوهای معابر و … بکار گرفته میشود.


مقالات مرتبط:

sanattormoz.parsiblog.com


پیچ نئوپان یا Chipboard Screw

پیچهای MDF

MDF معمولا از چوب سخت تر و سوراخ کردن آن دشوار است لذا پیچهای MDF شنک باریکی دارند که و لبه های رزوه نیز برنده هستند، دقیقا مشابه پیچهای نئوپان با این تفاوت که معمولا کل بدنه رزوه نمیشود و بخشی از آن مانند Wood Screw بدون رزوه باقی میماند.

نکته: گاها پیچهای نئوپان برای MDF هم استفاده میشوند و حتی در فروشگاههای اینترنتی اشتباها آن را  بعنوان پیچ MDF میفروشند.

پیچ بشکه (Lag Screw و Lag Bolt)

در گذشته بشکه های چوبی کاربرد زیادی داشتند و پیچ خاصی در تولیدشان بکار گرفته میشد که بعدها پیچ بشکه یا پیچ ام دی اف نامگذاری شد.

این پیچها در قیاس با انواع پیچ چوب، ابعاد بزرگتری دارند، طولشان بلندتر است، گشتاور و نیروهای فشاری یا کششی بیشتری را تحمل میکنند و کلگی آنها نیز فقط بصورت Hex یا شش ضلعی تولید میشود؛ همچنین بصورت Self-Tap یا Self-Drill نیستند و تحت هر شرایطی به سوراخ Pilot نیاز خواهند داشت و یادآوری میشود که پیچ Lag در هر دو نوع Screw و Bolt تولید میشود.

 

انواع پیچ ماشین (Machine Screw)

این پیچها معمولا نسبت به سایر پیچهای Screw اندازه ی کوچکتری دارند و در ماشین آلات، صنایع الکترونیک، تجهیزات پزشکی، موتورها و … استفاده میشوند.

 

پیچهای ماشین یا Machine Screws به علت کاربردهای متنوعشان در کلگی و درایوهای متفاوتی عرضه میشوند تا بخش زیادی از نیاز بازار را پوشش دهند، تمام طول بدنه رزوه میشود و نیازمند سوراخ اولیه یا Pilot هستند.

پیچهای ورقکاری (Sheet Metal Screw)

پیچهای ورقکاری برای اتصال قطعات فلزی به یکدیگر مورد استفاده قرار میگیرند و معمولا نوک و رزوه هایشان از پیچهای صنعت چوب (MDF، نئوپان، چوب، بشکه و …) برنده تر هستند تا برای قطعات فلزی عملکرد مناسبتری داشته باشند.

نکته ی بعدی در خصوص رزوه ی پیچهای ورقکاری است که در تمام طول بدنه با گام نسبتا کوتاه و عمق زیاد بوجود آمده اند.

این پیچها از فولاد کربنی ساخته میشوند و معمولا نسبت به مواد شیمیایی و رطوبت آسیب پذیر هستند، لذا برای محیطهای مرطوب یا خورنده استفاده از آنها توصیه نمیشود.

انواع پیچ تنظیم (Set Screw یا Grub Screw)

متفاوت ترین ظاهر متعلق به انواع پیچ تنظیم است که بدون کلگی هستند اما در یک یا هر دو سمت آنها درایو در نظر گرفته میشود.

پیچهای تنظیم یا Set Screw برای مقید کردن و تنظیم دو قطعه کار نسبت به یکدیگر استفاده میشوند، مثلا تنظیم موقعیت چرخدنده یا پولی روی شفت، تنظیم قطعات فیکسچر، تنظیم فاصله ی بلوکهای قالب و …


انواع پیچ تنظیم

این پیچها از سوراخ قطعه اول رد میشوند و با درگیر شدن در سوراخ قطعه ی دوم آنها را نسبت به یکدیگر مقید کرده و فاصله ی میان آنها را تنظیم مینماید.

پیچ تنظیم یا Set Screw

معمولا انواع پیچ Set Screw از جنس فولاد آلیاژی هستند و روی آنها عملیات حرارتی موضعی (سطحی) انجام میشود تا مقاومتشان در برابر خوردگی و سایش افزایش یابد.

طبقه بندی انواع Bolt بر اساس عملکرد

به پیچ نوک مته که با کمک مهره اتصال میان قطعات را ایجاد میکنند Bolt گفته میشود و از نظر کاربرد در گروه های زیر قرار میگیرند:

پیچهای کالسکه ای یا حمال (Carriage Bolt)

کاربرد اصلی این پیچ برای اتصال قطعات چوب به فلز و گاها چوب به چوب است، کلگی آنها بصورت Round میباشد تا تحت تاثیر ضربه باز نشود و سطح نشیمنگاهشان بزرگ است تا بدون استفاده از واشر، نیرو در مساحت بزرگتری اعمال شده و به سطح چوب آسیب وارد نکند. تمام طول بدنه ی این پیچ دارای رزوه است و فقط با کمک مهره اتصال را برقرار میکند.


مقالات مرتبط:

pich-mdf.blog.ir